Instagram, TikTok i Jutjub donele su popularnost pojedincima i stvorile novo zanimanje pod nazivom „influenseri“.
Svojim sadržajem, slikama, snimcima i promocijom određenog načina života stekli su milione fanove, a prema nekim tvrdnjama pojedini i zarađuju milione od sponzora i reklama koji rade za društvene mreže.
Korisnici Reddita, mreže na kojoj se anonimo pišu iskustva i događaji, otkrili su kako je to biti prijatelj ili bliska osoba u životu jednog influensera, te izneli nimalo prijatna iskustva koja svedoče u korist dobro poznate rečenice „Nije život Instagram“.
Jedna korisnica ispričala je iskustvo koje ju je potpuno razočarala a koje je imala sa, kako je istakla, jednom od njenih najboljih prijateljica, a po svemu sudeći sve je eskaliralo kada je došlo do veridbe i venčanja pomenute prijateljice.
„Sve je bilo užasno. Jedna od mojih najboljih prijateljica postala je ozbiljno zavisna od Instagrama, i nekoliko godina je bilo podnošljivo i razumljivo, iako je bilo i iritantno i čudno. Sve što se dogodilo moralo je biti zabeležno na određeni način, sa mnogo, mnogo fotografija, čak i ako je to potpuno odvraćalo od trenutka. Ali čudno je bilo kako, kada bi postavljala sadržaj na društvene mreže, opisi su uvek pričali malo drugačiju priču od onoga što se zapravo dogodilo. Nije to bilo ništa specijalno, ali se naša grupa prijatelja uvek čudila zašto menja najnebitnije sitnice kako bi ‘naduvala’ priču.
Par godina kasnije, ona se verila. To je bio okidač da pokaže ono najgore iz svog karaktera „influensera“ i praktično se pretvorila u čudovište. Bila sam deo njenog venčanja i to je bio pakao. Nije bilo zahvalnosti, samo zahtevi. Zahtevi za skupa putovanja i skupe zabave i stvari koje su bile iznad finansijskih mogućnosti njenih najbližih prijatelja. I svi zahtevi su bili zato što je imala „pratioce“ i određena očekivanja koja je morala da ispuni, a zapravo je samo bila jako nerazumna.
Bilo je zaista strašno gledati nekoga kako omalovažava svog najboljeg prijatelja i kumu jer pokušava da organizuje lepu devojačku zabavu samo zato što nije bila u mogućnosti da je priredi u skupom restoranu ili galeriji. Za mene je vrhunac bio kada je odlučila da svoje venčanje premesti na drugu destinaciju, a potom je imala zahtev da devojačko veče bude izvan grada nekoliko nedelja ranije. Bila sam iskrena i rekla sam da ne mogu da priuštim takvo devojačko veče (imajte na umu, štedela sam na bezbroj stvari u mom životu tokom tih meseci da bih mogla da priuštim sve zahteve koje je imala za mene), nakon čega mi je rečeno da sam upropastila celo iskustvo i da sam užasna, lažna, neautentična osoba.
Postalo je tako loše da je kuma pukla, a ona je izgubila dva svoja najbolja prijatelja (ja i kuma nismo ni prisustvovale venčanju nakon njenog ponašanja i izliva besa), i jedva smo se čuli od tada. Sve kako bi imala instagramično venčanje koje bi izgledalo dobro za nekoliko fotografija koje je na kraju podelila. I, u skladu sa čudnim prepravljanjem stvarnosti koje joj je očigledno prešlo u naviku, objavila je javno „izvinjenje“ na svom blogu za svoje pratioce i porodicu u kom je potpuno iskrivila i prepravila ono što se dogodilo, prikazala sebe kao žrtvu i dobila sažaljenje koje je tražila.
Ljudi zaista izgube sebe kada stvore veštački svet za društvene medije. Naučila sam mnogo od nje“, napisala je ona.
Jedna korisnica otkrila je kako je izgledalo biti u vezi sa jednim influenserom, koji i nije bio toliko popularan, već je više imao prosečan broj pratilaca.
„Izlazila sam sa jednim. Nije bio super popularan, ali je imao pratioce u rasponu od 100k kada smo poslednji put razgovarali. Sećam se mnogo ignorisanja i samo primanja lepih poklona i gestova kada je to bilo zgodno da se postavi za sadržaj. Tražio je da idem na lepa mesta (a nije vozio) i samo bi me ostavio na klupi negde dok je pravio fotke. Njegovo ponašanje koje je uglavnom bilo bahato je bilo veliko opterećenje za odnos, pogotovo kada je počeo da postaje sve popularniji i kada je bilo više zahteva za kreiranje sadržaja, čak i sa mnom, koja nisam pristala ni na šta od toga.“
Oglasio se i jedan anonimni korisnik koji je radio u marketinškoj agenciji, te je tokom godina došao u kontakt sa brojnim influenserima. On je otkrio ko je najlakši za saradnju, a koji kreatori su prava noćna mora.
„Radio sam sa jutjuberima u sklopu mog poslednjeg posla sa agencijom koja povezuje sponzore sa ovim ‘poznatim ličnostima’. Osnovni posao je bio rezervacija hotela/avionskih karata, donošenje kafe, obavljanje raznih poslova i sastanaka sa talentima kako bih osigurao da su baš oni pravi izbor za brendove i njihove aktivnosti (npr. događaji, konferencije, sajmovi, zabave i slično).
Najbolji jutjuberi su bili animatori – uvek mirni i razumni.
Najgori su bili porodični vlogeri – upoznao sam sve „velike“ i nikada nisam sreo nijednog koji nije bio potpuno drugačija osoba van kamere. Deca su uvek razmažena i niko ih ne vaspitava, pa trče okolo i lome stvari ili se ponašaju kao idioti, i niko ne sme da viče na njih da njihovi roditelji ne bi saznali.
Odmah iza njih su takozvani bjuti influenseri.“
Jedna devojka iznela je detalje života svoje rođake koja je u ovom poslu i koja prema njenim tvrdnjama, mrzi svoje pratioce.
„Moja rođaka je umereno uspešan Instagram model i užasno mrzi to. Mrzi svoje fanove, smatra ih smešnim i patetičnim, mrzi dramu i to kako je sve to politički korektno (u stvarnom životu je vrlo konzervativna/tradicionalna).
Radi to samo zato što je to jedini način na koji može da zaradi novac. Batalila je školu, a sada je promovisanje proizvoda i fotografisanje sebe jedini način na koji zna da plati kiriju.
U stvarnom životu je bukvalno potpuno suprotna srećnoj i bezbrižnoj devojci koju igra na internetu i često se smejemo nekim porukama koje prima, uključujući ponude i žene koje su ljute što je prate njihovi sinovi/muževi.“
Potom je jedan dečko zaintrigirao sve otkrivši da je influenser, a potom progovorio o drugoj strani slave, kao i kako on gleda na prijatelje koji nisu popularni na društvenim mrežama.
„Nisam prijatelj influensera, ali sam „influenser“, pretpostavljam. Imam preko 150 hiljada pratilaca na Jutjubu. Bilo je jako zabavno početi sa tim, ali sve što sada osećam je konstantan pritisak. Ako napravim jednu grešku, mogu izgubiti sve što sam godinama gradio. Nikada nisam siguran da li me novi prijatelji vole zbog mene ili zato što žele „klout“. Iako je moj sadržaj fokusiran na istinite zločine, a ne na mene, imati toliko ljudi koji te gledaju i komentarišu tvoj izgled, način na koji govoriš, itd., može stvarno da te poremeti. Potpuno izobličava tvoju ideju o sebi ako ne pronađeš načine da se distanciraš od onog što si na mrežama. Imati prijatelje van društvenih mreža zaista pomaže da se vratiš na zemlju i onda pokušaš ovo zanimanje da tretiraš kao tipičan posao od 9 do 5.“
Jedan od korisnika izneo je svoje mišljenje, sa psihološkog aspekta, i napravio profil ličnosti koji biraju da se na ovaj način eksponiraju u javnosti.
„Gledaš ih kako se polako mentalno urušavaju. Oni doslovno nemaju samopouzdanja.
Njihov cilj je da ispune veštačke ciljeve u pogledu lajkova/pregleda/pratilaca. Za mnoge od njih, to je njihova definicija uspeha u životu i ako to ne postignu, smatraju da su propali kao ljudi u sopstvenim umovima. Zato idu jednim od dva puta. Prvi je razmišljanje da zapravo nisu dovoljno dobri i da ne zaslužuju da budu voljeni, što vodi do potpunog nedostatka samopouzdanja i pretvaranja u senku osobe koja su nekada bili. Drugi je narcisizam, gde dolaze do zaključka da su najbolja osoba ikada i da niko drugi ne zna o čemu govore, i svaka mana, greška koju naprava je tuđa krivica.
Njihov život je lažan i režiran kako biste što bolje zamislili njihov „idealni“ život, a momenti pred kamerom su potpuno neautentični. Na kraju krajeva, to je samo posa, gluma i poziranje, a ne njihova prava ličnost.“
Ipak, da ima influesera koji su ostali dosledni sebi kao i svom načinu života pre slave, otkrila je jedan devojka koja je za primer uzela svoju rođenu sestru. Ona je napisala i malo lepšu stranu „influensing“ posla i otkrila šta je po njenom mišljenju najvažnije ako odlučite da krenete ovim putem.
„Moja sestra je influenser i iskreno, to je nije promenilo. Većina ljudi se ne menja ako su zaista strastveni u vezi nečega, većinom su samo srećniji. Za moju sestru to je bila šminka, i sada je zaista srećna. Oni koji se promene ne rade nešto zato što to zaista žele, već zato što to želi potrošač. Dakle, samo zapamti ovo: nemoj dozvoliti da bilo ko promeni ko si.“
Comments (0)
There are no comments. Be the first and leave a comment.