
Kristofer Nolan je bez sumnje jedan od najkompletnijih reditelja savremenog doba, poznat po filmovima sa zadivljujućim scenama, sjajnim glumačkim izvedbama i veoma složenim narativnim strukturama.
Zahvaljujući ostvarenjima kao što su „Inception“ i „Interstellar“, postao je jedan od najboljih reditelja naučne fantastike svih vremena – ali teško je poreći da „Tenet“ funkcioniše jednako dobro kao i ti filmovi.
U „Tenetu“, uloge tumače Džon Dejvid Vošington, Robert Patinson, Elizabet Debiki i Kenet Brana. Film je jednako složen, uzbudljiv i emocionalno bogat kao „Inception“, ali retko dobija istu količinu obožavanja.
Sve u vezi s ovim filmom je pažljivo podešeno za grandiozno bioskopsko iskustvo, što je danas prava retkost. Bioskopska publika sve više izumire, a i pored uspeha filmova poput „Sinners“ Rajana Kuglera, mnogi gledaju filmove isključivo kod kuće putem striminga.
Nolan je jedan od retkih reditelja koji i dalje uspeva da privuče publiku nazad u bioskope, što „Tenetov“ prosečan komercijalni i gledalački prijem čini još čudnijim.
Da, film je složen, pomalo zbunjujuć i neuredniji od njegovih prethodnih radova, ali poseduje istu tehničku virtuoznost, posvećenost temama i likovima i kliničku preciznost po kojoj je Nolan postao poznat.
Osnovna ideja „Teneta“ je inovativan pogled na putovanje kroz vreme – određeni predmeti i likovi su „inverzni“, što znači da se kreću unazad kroz vreme, ali se i dalje nalaze u istom prostoru kao oni koji se kreću unapred.
Ovaj narativni trik omogućava borbe sa sopstvenim verzijama, bitke koje se dešavaju više puta iz različitih vremenskih uglova i stalno preispitivanje zapleta kako se publika upoznaje s naučnofantastičnim pravilima sveta filma.
Iako mehanika tog sveta nije objašnjena tako jasno kao u „Interstellaru“, Tenet nije fokusiran na kako, već na zašto. To je emocionalna, a ne logička priča. Ključna rečenica iz filma glasi: „Ne pokušavaj da razumeš. Oseti.“
Česta kritika upućena Nolanu je da su njegovi filmovi „emocionalno hladni“ – da mu je više stalo do složenih zapleta nego do razvoja likova.
U „Tenetu“, glavni junak možda jeste emocionalno najmanje razvijen – ali to je svesna odluka. Lik Džona Dejvida Vošingtona nema ni ime – poznat je samo kao „Protagonista“, a njegova emocionalna povezanost sa zapletom sekundarna je u odnosu na likove oko njega. On je alat, posmatrač, gledalac u svetu koji tek upoznaje. Potpuno je zbunjen novim pravilima, baš kao i publika.
Lik Roberta Patinsona, Nil, s vremenom otkriva dublju povezanost s putovanjem kroz vreme, ali i emotivni teret koji nosi iz budućnosti. Ispostavlja se da on i Protagonista imaju dugu i plodnu istoriju prijateljstva, iako to Protagonista još ne zna.
Elizabet Debiki u ulozi Kat takođe donosi snažnu i saosećajnu interpretaciju. Iako je često kritikovan zbog slabijeg prikaza ženskih likova, Nolan ovde pokazuje suprotno. Kat je snažno emocionalna, složena i ispunjena nadom – ona je srce ovog filma, a njen narativ ključan je za finale „Teneta“.
Filmovi poput „Mad Max: Fury Road“, „Dune“ i „Nope“ smatraju se vrhunskim ostvarenjima naučne fantastike poslednjih godina. Iako je to možda kontroverzno mišljenje, „Tenet“ se bez problema može svrstati uz njih.
Hrabro, umetničko i prepuno značenja, ovo delo je mnogo više od onoga kako su ga kritičari i publika prvobitno doživeli.
Zbog pandemije i loše strategije puštanja u bioskope, „Tenet“ je podbacio u odnosu na prethodne Nolanove filmove i nije uspeo da zauzme mesto u kulturnom kolektivnom pamćenju kao „Inception“ ili „Interstellar“, što je prava šteta.
Da je objavljen u povoljnijem trenutku, gotovo sigurno bi bio hvaljen kao i ostala njegova dela. Iako je nedavna ponovna premijera u IMAX formatima pomogla da film dobije pažnju, mnogi su već doneli svoj sud.
Bez obzira na razočaravajući uspeh kod publike i kritike, Nolan je već isporučio jedan od najuticajnijih filmova poslednjih 25 godina sa „Openhajmerom“, a već je najavio novi spektakl – adaptaciju „Odiseje“.
U današnjem filmskom pejzažu, niko ne radi to što radi Kristofer Nolan. „Tenet“ dokazuje da čak i kada napravi podeljen i izazovan film – on ostaje nenadmašan.
Komentari (0)
Trenutno nema komentara. Budite prvi i ostavite komentar.