
Nekada je bilo teško zamisliti da će ekrani postati centralni deo svakodnevnog života – naročito kod dece.
I dok su roditelji ranije brinuli zbog „previše televizije“, danas deca odrastaju okružena mobilnim telefonima, tabletima i računarima – ekranima koji su im dostupni u svakom trenutku.
Nova studija koju je sprovelo Američko psihološko udruženje, a objavljena u časopisu Psychological Bulletin, donosi ozbiljna upozorenja.
Naučnici su analizirali čak 117 različitih istraživanja koja su obuhvatila više od 292.000 dece mlađe od 10 godina iz celog sveta, piše Unilad.
Rezultat? Postoji snažna povezanost između dužeg boravka pred ekranom i niza emocionalnih i socijalnih problema – uključujući anksioznost, depresiju, agresivnost i nisko samopouzdanje.
Profesor psihologije Majkl Notel sa Univerziteta u Kvinslendu, Australija, komentarisao je rezultate:
„Deca sve više koriste ekrane – za zabavu, domaće zadatke, pa čak i dopisivanje s drugarima. Otkrili smo da povećano korišćenje ekrana može dovesti do emocionalnih i problema u ponašanju, a deca sa tim problemima često se okreću ekranima kao mehanizmu za beg.“
Studija je otkrila i razliku među polovima:
Devojčice su sklonije razvoju emocionalnih problema pri većoj upotrebi ekrana, dok dečaci češće pribegavaju igranju video igara kako bi se izborili sa postojećim problemima.
Istraživači su obuhvatili sve vrste digitalnih aktivnosti – od gledanja TV-a i igranja igrica, do korišćenja društvenih mreža i online učenja.
Većina analiziranih studija potiče iz Sjedinjenih Američkih Država, ali su podaci prikupljani i u Australiji, Kanadi, Nemačkoj, Holandiji i drugim zemljama.
Notel napominje da stroga pravila i ograničenja možda nisu najbolje rešenje – već da roditelji treba da obrate pažnju na to šta deca rade na ekranu i zašto.
Takođe je naglasio da deci koja mnogo vremena provode pred ekranima možda nije potreban „veći nadzor“, već veća podrška.
Koautorka studije, naučnica za zdravlje Roberta Vaskonselos sa Univerziteta Novi Južni Vels, poručuje:
„Ovo opsežno istraživanje pokazuje koliko je važno imati nijansiran pristup kada je u pitanju upravljanje ekranima kod dece. Razumevanjem uzajamne veze između ekrana i emocionalnih problema, roditelji, nastavnici i donosioci odluka mogu bolje podržati zdrav razvoj dece u digitalnom svetu.“
Komentari (0)
Trenutno nema komentara. Budite prvi i ostavite komentar.