
Met Gala samo što je prošla, a Filmski festival u Kanu je spreman da preuzme vodeću ulogu na svetskoj modnoj sceni.
Njegov dugoočekivani početak je danas, ali je za mnoge, pored nominovanih filmova, primetna i značajna promena u protokolu za crveni tepih, koja najavljuje suzdržaniju modnu atmosferu ove godine, zahvaljujući novim, strožim pravilima oblačenja koje je institucija uvela.
Festival traje do subote, 24. maja, a premijere i brojni događaji odvijaju se pod budnim okom organizacije poznate po izuzetno strogim pravilima oblačenja, koja su – prema svemu sudeći – dodatno pooštrena. Na zvaničnom sajtu festivala, u odeljku sa najčešće postavljanim pitanjima, jasno se navodi zabrana određenih modnih izbora.
„Golotinja je zabranjena na crvenom tepihu, kao i na bilo kom drugom delu festivala“, navodi se u pravilima, pozivajući se na „razloge pristojnosti“. Pored toga, raskošne i razvučene siluete, koje često definišu crvene tepihe sveta filma, ove godine će imati ograničenja.
„Voluminozne odevne kombinacije, naročito one sa dugačkim šlepom, koje ometaju nesmetano kretanje gostiju i otežavaju sedenje u pozorištu, nisu dozvoljene.“
Ova odluka signalizira zaokret ka praktičnosti usred glamura – uzimanje u obzir logističkih realnosti jednog tako visoko profilisanog događaja.
Za one koji prisustvuju ekskluzivnim večernjim projekcijama u „Grand Théâtre Lumière“ – čije su stepenice istorijski bile mesto najspektakularnijih i najnezaboravnijih modnih trenutaka – modna pravila su posebno jasno definisana. Gosti koji dolaze na projekcije između 19 i 22 časa “moraju“ da se obuku u klasičnu večernju garderobu, konkretno „duge haljine i smokinge.“
Ipak, sajt nudi izvesnu fleksibilnost u okviru tih pravila, navodeći alternativne stilove koje žene i muškarci mogu da odaberu, u okviru pomalo širokog pojma „večernje garderobe.“
Za žene, to podrazumeva „mala crna haljina, koktel haljina, tamni elegantni komplet, ili elegantna bluza sa crnim pantalonama“, dok muškarci mogu da nose „crno ili teget odelo sa leptir-mašnom ili tamnom kravatom.“
Čak je i obuća predmet posebnih pravila, svedena na „elegantne cipele i sandale, sa ili bez potpetica“, dok su patike izričito zabranjene.
Iskusni posmatrači festivala u Kanu dobro znaju da obuća na ovom crvenom tepihu ima posebnu težinu – što je posebno došlo do izražaja 2015. godine, kada su ženama koje su prisustvovale premijeri filma „Carol“ bile uskraćene ulaznice zbog ravne obuće, direktnog kršenja tadašnje politike o visokim potpeticama.
Ovaj presedan sada dodatno pojačava ozbiljnost novouvedenih, jasno definisanih pravila o obući. Čak i trenutak kada je Dženifer Lorens 2023. godine izazvala pažnju „pokazujući japanke na crvenom tepihu“ – iako je tada izjavila da je izula štikle radi udobnosti, a ne da bi izazvala kontroverzu – podseća koliko se i na najmanje modne izbore obraća pažnja.
Zvanična poruka festivala je nedvosmislena: „Timovi za dočekivanje gostiju biće dužni da zabrane pristup crvenom tepihu svakome ko ne poštuje ova pravila“, uz dodatno upozorenje da je „za sve druge projekcije, primereno oblačenje dovoljno.“ Uz ova jasno postavljena modna ograničenja, u vazduhu se oseća posebna doza iščekivanja kada je crveni tepih u Kanu u pitanju.
Pitanje koje se sada nameće glasi: koja maštovita tumačenja „dugih haljina i smokinga“ ćemo videti, i hoće li se neko dovoljno odvažiti da izazove gnev „timova za doček“ namerno ignorišući nova, pooštrena pravila?
Iako srce Kana kuca za film, njegova večita privlačnost je neraskidivo povezana sa dramatičnim modnim trenucima – onim neočekivano provokativnim kreacijama (setimo se čuvene providne haljine Žan Pol Gotjea koju je nosila Mila Jovović 1997.), ili upečatljivim modnim manifestima (poput Bele Hadid i njenog free-the-nipple stajlinga u providnom Saint Laurent modelu iz 2024).
Izgleda da je ove godine vreme za novo poglavlje u istoriji crvenog tepiha u Kanu – ono koje će možda biti definisano suptilnijom, ali ne nužno manje smelom elegancijom.
Komentari (0)
Trenutno nema komentara. Budite prvi i ostavite komentar.