

Pre tačno 20 godina, britanski reditelj Nil Maršal snimio je film koji će generacijama stvarati noćne more.
The Descent je 2005. godine uneo jezivu klaustrofobiju u horor žanr i zauvek promenio način na koji gledamo – i doživljavamo – mrak, tišinu i zatvorene prostore. Šest žena, mračan neistražen pećinski sistem i stvorenja koja vrebaju iz senki – zvuči jednostavno, ali rezultat je bio čista jeza.
Iako na prvi pogled zvuči kao bezazlena avantura, speleologija (istraživanje pećina) postaje pravi pakao kada grupa prijateljica shvati da se nalaze u neobeleženom sistemu podzemnih tunela, bez izlaza – i sa nečim (ili nekim) što ih posmatra iz tame.
U centru priče je Sara (Šona Makdonald), žena koja pokušava da pobegne od lične tragedije, pridružujući se grupi prijateljica u adrenalinskoj avanturi koja se brzo pretvara u borbu za opstanak.
The Descent je povodom jubileja restaurisan i vraćen u britanske bioskope, a istovremeno je dobio i novo 4K izdanje za kućno gledanje – što je dodatno učvrstilo njegov kultni status.
– The Descent je bukvalno eksplodirao u vreme kada je britanski horor bio na aparatima – rekao je Džoš Sako, direktor Instituta za horor studije Miskatonic.
– Godinama je žanrom dominirao američki „slasher“, a onda se pojavila ova sirova, zastrašujuća priča koja nas je vratila korenima.
Reditelj Nil Maršal, poznat i po filmu Dog Soldiers, u intervjuu za magazin Empire otkrio je da su ga ranije kritikovali što „nije dovoljno strašan“, te je The Descent doživeo kao lični izazov.
– Jedna recenzija je rekla da je Dog Soldiers više smešan nego strašan i pitala se kada će britanski reditelj ponovo snimiti pravi horor. Prihvatio sam to kao izazov – rekao je Maršal.
Iako se u filmu pojavljuju krvoločna stvorenja, prava jeza dolazi mnogo pre njihovog dolaska. Klaustrofobija, tama i neizvesnost stvaraju pritisak koji ne popušta do poslednjeg kadra. Prva pojava „crawlera“ (jezivih stvorenja koja naseljavaju pećinu) ostaje upisana kao jedan od najupečatljivijih „jump scare“ trenutaka u modernom hororu.
Maršal je, uprkos pritiscima studija, odbio da objektivizuje ženske likove – čak je razmišljao da napusti projekat kada su mu sugerisali scenu zajedničkog kupanja glumica.
– Ako je to film koji želite da snimate, ja izlazim iz toga – rekao je tada producentima.
Scene su snimane u čuvenom Pinewood studiju, ali to nije umanjilo osećaj stvarne klaustrofobije. Glumice su bile konstantno umazane krvlju, blatom i vodom – stvarajući autentičnu atmosferu nelagodnosti i straha. Holivudskog glamura nije bilo ni u tragovima.
Film je doživeo uspeh i kod kritike i na blagajnama, iako je premijera u Velikoj Britaniji zakazala – jer se poklopila sa danom nakon terorističkih napada u Londonu 2005. godine.
– Ljudi su još bili zaglavljeni u metrou, niko nije želeo da gleda film o ljudima zarobljenim pod zemljom – objasnio je tada Maršal.
Zanimljivo je da The Descent nije oduševio – speleologe. Ritam, oprema i ponašanje likova izazvali su podsmeh u stručnim krugovima.
– Film izaziva prevrtanje očima kod većine speleologa – kaže Rostam Namagi iz Britanske speleološke asocijacije.
– Ali, i dalje je nezaobilazan na filmskim večerima speleoloških klubova.
Iako nisu oduševljeni prikazom svog hobija, čak i oni priznaju da film savršeno hvata osećaj ulaska u nepoznato – ono što i jeste suština ove avanturističke discipline.
– To je jedan od mojih omiljenih horora. Mi speleolozi se ne bojimo izmišljenih čudovišta, pa ne bih imao problem da ga pogledam i pre nego što odem u pećinu – kaže bloger Stefan sa sajta Berkeley Square Barbarian.
Maršalov film možda nije realan prikaz speleologije, ali je istinski prikaz naših najdubljih strahova – od gubitka kontrole, zatvorenog prostora, tame i nepoznatog.
– The Descent je savršen recept za horor koji puzi pod kožu. Jednom kada ga pogledate, nećete više gledati u mrak istim očima – zaključuje Džoš Sako.
Dve decenije kasnije, The Descent se s pravom nalazi na listama najstrašnijih britanskih horora svih vremena – rame uz rame sa The Wicker Man, 28 Days Later i čuvenim snimkom Tereze Mej kako pleše.










Vučić u Ples sa zvezdama…. istinski horor.