„Love Actually“ („Ustvari ljubav“) jedan je od najpopularnijih božićnih filmova u poslednjih 20 godina. Neki ga obožavaju i smatraju klasikom, dok ga drugi – mrze. Tu prednjače mladi, odnosno generacija Z, koja na film gleda kao na – priču o nemoralu.
U filmu pratimo deset različitih ljubavnih priča, a u njemu glume brojni poznati – Hju Grant, Ema Tompson, Alan Rikman, Kolin Firt, Lijam Nison, Kira Najtli, Klaudija Šifer, Rouan Atkinson, Bili Bob Tornton i mnogi drugi.
„Čini mi se da je ljubav svuda oko nas. Često nije vredna naslovnice, ali uvek je tu – očevi i sinovi, majke i ćerke, muževi i žene, momci, devojke, stari prijatelji“, uvodna je reč filma. Ipak, uprkos ljubavnoj poruci, mnogi ovaj božićni klasik smatraju problematičnim.
„Svaki dan ima potencijala biti jednostavno prelep – to je način razmišljanja“, rekao je tada Kertis.
„Ono što morate zapamtiti je da, kada (Kertis) piše o ljubavi, on to i misli“, dodao je Grant. Lini je pak za The Independent rekla da film „vredi zbog svog jedinstvenog optimizma“.
„Ali u našem hiperciničnom dobu društvenih mreža, kako film koji kao svoju filozofiju koristi pesmu Wet Wet Wet ne bi bio ismejan?“ pita se novinarka Džesi Tompson u recenziji za The Independent u kojoj je film dobio dve zvezdice te napomenula da je – pretenciozan, prenosi Index.hr.
Prema nekim kritičarima, neke scene snimljene 2003. godine su „neprijatne za gledanje u današnjem vremenu“. Tu je Markova (Endru Linkoln) opsednutost Džulijet (Kira Najtli), ženom svog najboljeg prijatelja s kojom nikada nije razgovarao i čudna bračna ponuda između Džejmija (Kolin Firt) i Aurelije (Lusija Moniz), koji takođe nikada nisu razgovarali jer ne govore istim jezikom.
Tu je i činjenica da Natalija (Martina Makkatjon) tokom celog filma neprestano ismevana zbog „debljine“. Čak je i režiser Ričard Kertis priznao da je film zastareo, priznajući u specijalu da mu se ne sviđaju neki zapleti. Priznaje da je film heteronormativan.
„Zbog nedostatka raznolikosti u filmu se osećam nelagodno i pomalo glupo“, rekao je Kertis.
Tompson nadalje piše da filmu nedostaje raznolikosti. Tu je i činjenica da su sve veze heteroseksualne (istospolna priča sa Fransis De La Tur i En Reid je izbačena). Ljudima smeta i lik Andreja Linkolna, koji se zbog uhođenja lika Kire Najtli ponaša, blago rečeno, čudno.
„Nisam sigurna da je reputacija filma kao dosadne muške fantazije pune podređenih žena sasvim pravedna. U filmu vidimo kako Bil Najhi, isprana rok zvezda, shvata kako ga niko zapravo ne voli. Linijein lik brigu za brata stavlja iznad vlastitih želja jer život je težak i ponekad ljudi to moraju učiniti. Lijam Nison mora gledati prvu simpatiju svog deteta dok tuguje za svojom ženom. A tiho shrvana Ema Tompson koja pati zbog tajne afere svog supruga? Scena njenog plača u spavaćoj sobi jedna je od njenih najboljih izvedbi u bilo kojem filmu“, piše ipak Tompson za The Independent.
Nedavno, tokom pojavljivanja na književnom festivalu u Čeltenhamu, Skarlet Kertis, feministička autorka i kćerka režisera filma, ispitivala ga je o šalama oko debljine i kako su crnci zastupljeni u njegovim filmovima.
„Kao tvoja kćerka, mogu potvrditi da si divan čovek i volim misliti da sam te naučila puno o feminizmu. No poslednjih nekoliko godina bilo je sve više kritika načina na koji vaš film tretira ženski spol. Samo da spomenem neke: Bridžet Džons ima viška kilograma (iako je zapravo mršava belkinja), neprikladno muško ponašanje u filmu „Ustvari ljubav“ i primetan nedostatak crnaca u filmu pod nazivom Noting Hil“, rekla je Skarlet.
„Sećam se koliko sam bio šokiran pre pet godina, kada mi je Skarlet rekla: ‘Nikad više ne možeš upotrebiti reč debela.’ Vau, bila si u pravu. U mojoj generaciji nazvati nekog bucmastim bilo je smešno, u filmu su postojale šale o tome… Te šale danas više nisu smešne. Ne mislim da sam bio zlonameran u to vreme, ali mislim da sam bio nepažljiv i nisam bio pametan“, rekao je Kertis.
Dakle, ako čak i sam Ričard Kertis kaže da je „Love actually“ problematičan klasik, svi se možemo složiti da film nije dobro ostario.
Mnogi su podeljenog mišljenja o njemu, no čini se da ga, bez obzira na to voleli li ga ili mrzeli, svejedno svake godine iznova gledamo.
Gluposti…knjige pisane nekad ili one koje govore o vremenima kakva su nekad bila, kao i filmove ranije snimane ne treba prilagođavati aktuelnom trenutku…neka gospoda kojima smeta što u Romeu i Juliji i Tom Sojeru nema ne znam kako se sve danas zovu oni, one, mi, neka napišu i snime nešto svoje…