Slovenačko udruženje potrošača testiralo je devet najprodavanijih krema za sunčanje i otkrilo mnoge korisne informacija za potrošače.
Slovenačko udruženje za zaštitu potrošača (ZPS) upravo je završilo jedno od najvećih testiranja krema za sunčanje u regionu. Kontrolisano je devet uzoraka krema za sunčanje dostupnih na slovenačkom tržištu s visokim faktorima zaštite, a većina ovih proizvoda može da se kupi i na našem tržištu. Pokazalo se da visoka cena proizvoda ne garantuje i najbolji kvalitet.
– Od devet testiranih uzoraka kod kojih je kontrolisan nivo zaštite, količina konzervansa, vlažnost, osećaj na koži i mnogo drugih kvaliteta, prvo mesto zauzela DM krema „sandens” s faktorom 30, koja je i među najjeftinijim.
Ovaj proizvod nije u jednoj kategoriji dobio manju ili nezadovoljavajuću ocenu i osvojila je ukupno 84 poena. Najjeftinija krema na tržištu „miler lavozon s faktorom 50” zauzela je drugo, a treće krema „hofer ombia san ultra senzitiv faktor 50” – prenosi „Jutarnji list” rezultate ovog istraživanja.
DM ipak nije briljirao u svim kategorijama. Njegova krema „alverde vitamin san milk 30” našla se na poslednjem mestu sa 67 bodova, a samo četiri poena više od nje imala je „Šiseiodo” „ekspert san ejdžing losion” s faktorom 30 koji košta 36 evra. Iako nijedan od testiranih proizvoda nije dobio nezadovoljavajuću ocenu, neki od uzoraka, konkretno „Šiseidov”, sadržao je neke UV filtere koji mogu imati hormonski uticaj na morske organizme. Svi testirani proizvodi kupljeni su u radnjama koje koriste najširi krug kupaca.
Proizvođači, odnosno trgovci, nisu znali da je testiranje u toku, pa nisu ni mogli da utiču na izbor. Testiranje je obavljeno u nezavisnim akreditovanim laboratorijama, a kriterijumi kod ovakvih međunarodnih testova stroži su nego kod običnog proveravanja standarda i bezbednosti jer se ispituje i trajnost proizvoda, uticaj na životnu sredinu i ostali kriterijumi važni za svakodnevnu upotrebu.
Potrošačka organizacija Slovenije je saopštila da nisu otkriveni neželjeni sastojci, ali je potrošačima savetovala da se štite od sunca prvenstveno odgovarajućom odećom, šeširima i da ostaju u hladu. Preporučuje se nanošenje krema na nepokrivene delove kože, ali znatno manje ili s nižim zaštitnim faktorom i manje agresivnim filterima ukoliko se veći deo dana ne provodi na suncu.
Vođa ovog projekta pri potrošačkoj organizaciji Boštjan Okorn rekao je da većina testiranih proizvoda odgovara podacima istaknutim na ambalaži, ali to ne znači da ne mogu biti bolji i pružiti veću zaštitu od one koja je deklarisana. Stručnjaci podsećaju da je kreme u ovo doba godine neophodno koristiti ne samo pred odlazak na plažu nego i tokom vožnje bicikle, šetnje gradom i druge dnevne aktivnosti na suncu.
Kako je prenela „Slobodna Dalmacija”, sredstva koja su prilikom testiranja dobila samo prosečnu ocenu teže se razmazuju, duže utrljavaju u kožu, često su lepljiva ili stvaraju neprijatan osećaj zatezanja kože.
Mnogi ljudi više vole sredstva za sunčanje s raspršivačem jer su im praktičnija, ali često postoji opasnost da ćemo ih naneti premalo. Zato ZPS preporučuje da se takva sredstva nanose ponovno kada se prvi put osuše. S obzirom na trajnost proizvoda pokazalo se da nema smisla kupovati proizvode koji su dodatno pakovani još i u kartonsku ambalažu.
U saopštenju za javnost navodi se da pravilno čuvana sredstva za zaštitu od sunca mogu bez problema „preživeti” zimu, odnosno mogu se koristiti dve ili više sezona. Vrlo je verovatno da je krema delotvorna ako nije promenila teksturu i miris.
Vodootpornu kremu češće nanositi
Vodootpornost sredstava za zaštitu od sunca navedena na ambalaži svih testiranih proizvoda za zaštitu od sunca nije garancija da se možemo bezbrižno kupati. Ta tvrdnja samo znači da zaštita ne pada više od polovine posle boravka u vodi dva puta po dvadeset minuta.
– To potrošači često ne znaju pa nakon kupanja ne obnavljaju „vodootpornu” zaštitu, zato smo označenu „vodootpornost” kaznili oduzimanjem bodova prilikom ocenjivanja deklaracije. Posle kupanja obavezno se ponovo namažite kremom, bez obzira na naznačenu vodootpornost – istakao je Boštjan Okorn iz slovenačke potrošačke organizacije.
Comments (0)
There are no comments. Be the first and leave a comment.